Mon. Aug 8th, 2022

Di dalam jaman kemajuan teknologi ini, permohonan kerja biasanya dihantar lewat e-mel. Menghantar surat permohonan kerja lewat mel elektronik tentunya cara yang berbeza jikalau dibandingkan bersama dengan menghantar surat lamaran lewat pos layaknya sebelum jaman teknologi internet.

 

Terdapat sebagian perkara yang mesti diambil kira semasa menghantar surat permohonan kerja lewat emel, sehingga permohonan kerja dipandang mata oleh Hrd. Bermula berasal dari subjek e-mel, badan e-mel, dan memilih julukan alamat e-mel, semuanya harus mengikut etika.

 

surat lamaran kerja pt

Meskipun begitu, sebenarnya menghantar surat permohonan kerja lewat e-mel tidaklah sesusah yang dibayangkan. Terdapat sebagian tips gampang yang boleh diikuti sehingga permohonan kerja yang dihantar lewat email sanggup menarik perhatian HRD syarikat.

BACA : Contoh surat lamaran kerja pt

 

7 Tips Menghantar Surat Permohonan Kerja Lewat Emel

 

Bingung berkaitan cara menghantar surat permohonan kerja lewat e-mel? Jangan risau, kita kemukakan sebagian tips ringan yang boleh kamu ikuti untuk berjaya dipanggil bekerja. Berikut ialah tujuh petua.

 

1. Gunakan sebutan alamat e-mel profesional

Pastikan alamat e-mel yang kamu gunakan untuk menghantar permohonan kerja kamu miliki julukan profesional. Profesional bermaksud kenakan julukan sebenar, tidak e-mel bersama sebutan samaran.

 

Kalau kamu punyai e-mel bersama sebutan yang bukan profesional layaknya , kamu boleh menyebabkan e-mel baharu yang spesiļ¬k digunakan untuk aktiviti profesional, terhitung memohon pekerjaan.

 

 

2. Sedia kan seluruh dokumen yang diperlukan

Sedia kan seluruh dokumen yang diminta oleh syarikat, jangan ketinggalan. Bermula daripada resume atau Cv, gambar, diploma pendidikan mutakhir, dan dokumen lain yang diperlukan.

 

Pastikan seluruh fail bukan melebihi 25 MB secara total. Kalau wajib, lampirkan fail sokongan layaknya sijil dan lain-lain. Sertakan fail lewat karakteristik lampiran didalam e-mel.

 

 

3. Isikan subjek e-mel

Subjek e-mel adalah terlampau vital, namun kerap dipandang remeh oleh pemohon kerja. Pengisian subjek email juga memerlukan taktik, agar email kamu dimaklumkan oleh HRD syarikat yang kamu mohon.

 

Sapta e-mel permohonan yang masuk ke di dalam e-mel syarikat, memerlukan kamu mencipta subjek e-mel yang ringan dikenali oleh HRD sebagai e-mel permohonan kerja. Pastikan subjek e-mel pendek dan memahami.

 

Contoh:

 

(Julukan penuh)-(jawatan kerja yang dipohon)

Nadin Amizah-Penulis Takaran

 

 

4. Menghantar e-mel semasa sementara bekerja

Menghantar permohonan kerja e-mel lewat e-mel juga miliki etika. Hantar e-mel permohonan semasa saat perniagaan dan elakkan menghantarnya di luar kala itu.

 

Kalau kamu bukan tentu berkaitan pas bekerja syarikat yang kamu akan pergi, cuba hantar permohonan kamu kurang lebih jam 08.00-17.00 terhadap hari bekerja, Ok.

 

 

5. Tulis perenggan sosialisasi didalam badan e-mel

Jangan biarkan isi e-mel permohonan kerja kamu kosong. Isikan badan e-mel bersama dengan surat lamaran. Nyatakan dikarenakan kamu menulis permohonan kerja, jawatan kerja yang kamu mohon, kemahiran yang kamu punyai dan kenalan kamu tidak cuman e-mel.

 

Bukan mesti panjang lebar, berikan penerangan ringkas. Sebabnya, maklumat lengkap berkenaan diri kamu udah tertera di resume dan surat permohonan kerja kamu. Bagaimanapun, jangan biarkan isi e-mel kamu kosong, Ok!

 

 

6. Gunakan bahasa yang baik dan betul

Jangan memandang rendah pemakaian bahasa yang baik dan betul di dalam menghantar e-mel permohonan kerja. Terkecuali kudu, gunakan bahasa Inggeris. Kecuali bukan boleh, gunakan bahasa Indonesia yang baik.

 

Pastikan tiada kesilapan taip dan bahasa bukan resmi. Gunakan bahasa yang sopan, bukan wajib berdebar-debar. Gunakan juga ayat yang tepat dan menyadari.

 

 

7. Semak semula

Semakan adalah proses berarti yang bukan boleh dilepaskan sebelum menghantar e-mel permohonan kerja. Pastikan alamat e-mel destinasi adalah betul. Semak kelengkapan dokumen yang disenaraikan.

 

Pastikan tiada kesilapan menaip didalam teks di dalam subjek dan persentase e-mel. Kekemasan e-mel permohonan kerja ini menggambarkan kamu sebagai seorang yang profesional dan teliti. Ini boleh jadi nilai tambah untuk syarikat yang merekrut.

 

Contoh surat permohonan kerja lewat email

Yang dihormati, HRD (Julukan Syarikat)

 

Sebutan saya (…). Saya mendapati jawatan kosong sebagai (….) di (…) terhadap (Tarikh, bulan, dan year melacak kekosongan). Oleh tersebut, saya menghantar e-mel ini bersama dengan niat untuk mendaftarkan diri saya sebagai (…).

 

Saya sebelum ini bekerja sebagai (…) di (…) selama (… bulan/th). Di dalam pengalaman kerja tersebut, saya udah menghasilkan (…) dan mengembangkan kemahiran (…).

 

Dengan-Mirip bersama dengan e-mel saya, saya lampirkan Cv, surat permohonan kerja, dan portfolio (Sebut fail lain) yang boleh kamu pertimbangkan.

 

Menerima kasih kerana membaca e-mel permohonan kerja saya dan menganggap saya sebagai (….) di (…).

 

Salam Sejahtera/Sekian,

(Julukan penuh)

(Nombor telefon/wa)

 

Itulah tips menghantar surat lamaran kerja yang bagus. Cari kerja kosong mutakhir di semua Jawa Timur dan bina kerjaya impian kamu Ketahui talenta dan potensi kerja kamu lewat Ujian Minat dan Aptitud Percuma di sini. Juga menonton lebih segudang petua dan maklumat kerjaya.